Terug naar Actueel

#Ervaringsverhaal Eigen regie op vitaliteit | inspiratie duurzame inzetbaarheid

Artikel

Geartsje van de Veen (36 jaar) is sinds 2011 werkzaam op basisschool de Sprong in Leeuwarden. Ze startte als invalleerkracht, geeft momenteel les aan groep 7 en 8 en werkt op dit moment nauw samen met de directrice van de basisschool. Zij volgt de 2-jarige schoolleiders opleiding om haar droom om zelf directrice te worden werkelijkheid te maken. In dit artikel deelt ze haar ervaring met de workshop van VfPf: 'Eigen regie op vitaliteit'.

4 kinderen in kleermakerszit en in meditatie

#Waarom heb je de workshop ‘Eigen regie op vitaliteit’ gevolgd? 

“Vanuit mijn opleiding ben ik veel bezig met het thema vitaliteit. Zelf merk ik vaak dat ik energieker dan anderen ben. Wanneer ik dit bij anderen zie, heb ik de behoefte om hen hiermee te helpen, door met hen in gesprek te gaan en tips te delen. Vanuit dit oogpunt leek het mij goed om de workshop te volgen.”

#Wat heeft de workshop ‘eigen regie op vitaliteit’ jou gebracht? 

“De workshop heeft me inzicht gegeven in mijn eigen vitaliteit. Ik ben me er bewust van geworden dat je met kleine dingen, zoals een wandeling en/of een gesprek, ervoor kunt zorgen dat iemand meer positiviteit en energie in zijn of haar leven ervaart. En ik ben geïnspireerd geraakt door de tips waarmee ik aan de slag kan gaan met vitaliteit.”

#Wat vond je van de aanpak van de workshop? 

“Het eerste deel stond in het kader van inzicht in vitaliteit en het ontdekken van je eigen energiegevers en –vreters. Ik vond het een prettige sessie waar een stuk theorie aan bod kwam, maar er ook ruimte was voor interactie, waardoor we ook met elkaar tips en verhalen deelden. In de interactie tussen de deelnemers werden er verhalen en tips met elkaar gedeeld. 

Het tweede deel ging over positieve gezondheid en lag de focus op concreet aan de slag gaan en de eigen regie nemen. Het was een kleinschalige en persoonlijke sessie die heel ongedwongen en natuurlijk verliep. Voor mij lag de nadruk meer op het helpen van een ander met de regie op zijn of haar vitaliteit, in plaats van mijn eigen regie op vitaliteit.”

#Zou je deze workshop aanbevelen aan je collega’s?

“Ja, ik zou de workshop zeker aanbevelen. Het is vooral relevant voor degenen die op dit moment actief bezig zijn en aan de slag willen met vitaliteit, dit kan zowel op privé als op werkvlak zijn. Het zijn twee praktische en intensieve sessies waar je aan de slag kunt gaan met een persoonlijke vraag met betrekking tot vitaliteit.”

#Maak je in de praktijk gebruik van wat je hebt geleerd in de workshop? 

“De cirkel van invloed die in de workshop behandeld wordt, gebruik ik regelmatig in de praktijk. Het helpt mij om te bepalen of ik ergens energie en aandacht aan ga geven, óf dat ik iets juist beter los kan laten. Hierdoor kan ik makkelijker relativeren en ervaar ik meer positieve energie.”

#Kun je een voorbeeld geven van hoe jij eigen regie neemt ten aan zien van je vitaliteit?

“Sinds de workshop ben ik bewust meer momenten voor mezelf aan het inplannen. Dan ga ik bijvoorbeeld wandelen of hardlopen. Dit lukt niet altijd, maar het helpt wel om mezelf meer op één te zetten en de regie te nemen op mijn vitaliteit.”

Wilt u aan de slag met vitaliteit voor uzelf of uw medewerkers? Bekijk dan onze agenda voor de komende workshops. Heeft u vragen of wilt u deze workshop organiseren voor uw medewerkers, neem dan contact op met uw regioteam. Zij denken graag met u mee.

#Duurzame inzetbaarheid van A tot Z

Dit artikel is onderdeel van 'Duurzame inzetbaarheid van A tot Z'. Tijdens de (digitale) week van de duurzame inzetbaarheid (22 – 26 nov) vertellen wij alles over dit thema, van A tot Z, en nemen wij deelnemers mee op reis naar een leven lang vitaal en met plezier werken in het primair onderwijs. Door middel van interactieve workshops, interessante sprekers en korte kennissessies hopen wij u te informeren en inspireren om actief aan de slag te gaan in uw eigen organisatie. Wat zorgt er nu echt voor dat leerkrachten fit, vitaal, gemotiveerd én met plezier voor de klas staan? En hoe richt u uw schoolorganisatie hierop in? Onze adviseurs vertellen het u graag.