#Sturen op werkgeluk in het primair onderwijs

DocumentKennis & achtergrond

Werkgeluk is een bewezen voorspeller van lager verzuim en minder uitstroom. Het vergroot de veerkracht, wendbaarheid en focus van medewerkers, en helpt stress structureel te verminderen. Download de gratis kenniskaart en ontdek hoe werkgeluk niet alleen bijdraagt aan het welzijn van je team, maar ook aan strategisch personeelsbeleid.

Deel deze pagina:

#Werkgeluk: een slimme zet voor sterke scholen

Investeer in een gezond werkklimaat, professionele ontwikkeling en verbinding binnen het team. Zo vergroot je niet alleen het werkgeluk maar verlaag óók structureel het verzuim en de uitstroom. Download de gratis kenniskaart en ontdek hoe je meer werkgeluk creëert in het primair onderwijs. 

Download de kenniskaart

Waarom werkgeluk op de agenda moet

Scholen waar medewerkers veel werkgeluk ervaren:

  • Hebben bijna 1,5%-punt minder ziekteverzuim
  • Zien ruim 1%-punt minder uitstroom
  • Scoren beter op werkdruk, sfeer en samenwerking

Werkgeluk levert op:

  • Minder lesuitval en lagere vervangingskosten
  • Grotere aantrekkingskracht als werkgever
  • Betere onderwijskwaliteit door bevlogen teams
  • Meer tevredenheid én behoud van medewerkers
  • Betere leerresultaten en sociale veiligheid voor leerlingen

Scholen waar leerkrachten plezier hebben en werkgeluk ervaren hebben een aanzienlijk lager verloop van personeel. Ook is het verzuim lager. En leerkrachten die lekker in hun vel zitten en plezier in hun werk hebben, geven beter onderwijs. Als scholen werk maken van werkgeluk en als goede werkgever te boek staan, hebben ze veel minder moeite om nieuwe leerkrachten te vinden. Leerkrachten werken er graag. Werkgeluk is dus geen luxe, maar een strategische noodzaak. Maar waar kan je beginnen en hoe kun je het versterken? Download kenniskaart  of lees hieronder verder.

 

Werkgeluk is een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Werkgeluk beschermt medewerkers tegen stress en draagt bij aan wendbaarheid, focus en innovatiekracht. Volgens Onno Hamburger, de grondlegger van werkgeluk in Nederland, is werkgeluk ‘een positieve eindevaluatie van de werkbeleving, na weging van voldoening, tegenslagen, vreugde, weerstand en andere positieve en negatieve gevoelens.’ Belangrijk hierbij is dat iedere medewerker zelf aan het stuur van haar/zijn werkgeluk zit. 

Onno schrijft: ‘Ik zie werkgeluk als een positieve werkbeleving die ontstaat door jezelf te sturen naar een werksituatie waarin je plezier (doen wat je leuk vindt), voldoening (doen waar je goed in bent en energie van krijgt) en zingeving (doen wat bijdraagt) ervaart.’

Werkgeluk gaat dus over zingeving en plezier in het werk, maar ook over de balans tussen bestaanszekerheid en jezelf kunnen ontplooien. Het is belangrijk dat werkgevers en leidinggevenden het thema oppakken en hun medewerkers faciliteren om hun werkgeluk vorm te geven. In die zin is sturen op werkgeluk ook een onmisbaar onderdeel van elke aanpak op duurzame inzetbaarheid. 

Onno Hamburger is pionier op het gebied van werkgeluk in Nederland. Sinds 2003 helpt hij organisaties om werkgeluk te integreren in hun cultuur. Als werkgelukpsycholoog verbindt hij wetenschap en praktijk, en weet hij waar de kansen én valkuilen liggen bij het versterken van werkgeluk in teams. Lees alles over 'Sturen op werkgeluk' in de whitepaper geschreven door Onno Hamburger.

Lees de whitepaper van Onno Hamburger

Wist je dat

Wie goed zorgt voor zijn mensen, bouwt aan de toekomst van het onderwijs.

Laat je inspireren!

Samen bouwen aan meer werkgeluk

Onze adviseurs staan naast je om samen te kijken hoe het staat met de werkgeluk binnen jouw schoolorganisatie. We helpen je niet alleen met het vinden van een passende aanpak voor nu, maar zoomen ook uit om het grotere geheel te zien. We denken mee, stellen de juiste vragen en helpen je om zélf regie te nemen. 

In gesprek met je adviseur