Terug naar Actueel

Deel deze pagina:

#‘Vanzelfsprekend om iemand een nieuwe kans te geven met een werkervaringsplaats’

Artikel

Christelijke Jenaplanschool De Kring in Driebergen bood herstarter Anne van Ravenhorst afgelopen jaar een werkervaringsplaats. Directeur Edo Giel kijkt met genoegen terug op een zorgvuldig en geslaagd traject. Hij roept collega-directeuren op om ook andere mensen een kans te geven om ervaring op te doen. Dat is hard nodig.

Man en vrouw kijken samen naar laptop
Edo Giel (links) en Anne van Ravenhorst (rechts)

#Edo Giel, directeur De Kring:

“Ik wist niet dat VfPf zich zo sterk inzet voor mensen die willen terugkeren in het onderwijs”, laat Giel weten. “De mogelijkheid van een ervaringsplek, de begeleiding door een mentor, het was allemaal nieuw voor me.” De schooldirecteur bood Anne graag een werkervaringsplaats aan. “Onder andere vanuit persoonlijke betrokkenheid omdat haar moeder bij ons voor de klas staat en vanwege mijn frustratie dat we in onze regio geen leerkrachten kunnen krijgen. Dan laat je zo’n enthousiaste jonge vrouw met inhoudelijke kwaliteiten en persoonlijke vaardigheden niet thuis zitten. “Kom gewoon”, zei ik.”

#Mes snijdt aan twee kanten

“Met begeleiding van Berthy van de Renselaar, mentor on the job van VfPf, en een collega uit onze bovenbouw is het werkervaringstraject van Anne stap voor stap, zorgvuldig opgebouwd: van werken met individuele leerlingen en daarna kleine groepjes naar meehelpen bij projecten tot uitvoeren van ondersteunende activiteiten voor een leerkracht. Het verliep zo goed dat Anne uiteindelijk als vervanger alleen voor de klas stond. Dat was geweldig. Zonder Anne hadden we fikse problemen gehad. Onze school had er extra handen bij. Anne heeft door de ervaring die ze hier heeft opgedaan een doorstart kunnen maken naar een nieuwe baan. Ik had haar graag willen behouden maar haar affiniteit lag bij het speciaal onderwijs. Na afloop van het traject heeft Anne bij ons nog een benoeming van twee maanden gehad. Zo kon ze 100 procent arbeidsgeschikt solliciteren.” 

Lees hier ook het artikel waarin Anne en Berthy over hun ervaringen vertellen.

#Enthousiast

“Ik ben bijzonder enthousiast over deze werkwijze en blij dat het nu op een andere school goed gaat met Anne. De afstemming met VfPf verliep fantastisch. Ik maak graag een uitstapje buiten de gebaande paden en vind het vanzelfsprekend om iemand een nieuwe kans te geven. Onze school staat dan ook open voor dit soort manieren om mensen die terug willen in het onderwijs de ruimte te geven om rustig op te bouwen. Anne was echt onderdeel van ons team. Ik beveel andere scholen zo’n werkervaringstraject van harte aan. Ga je ervoor, dan is een stabiele situatie op school van belang. Van de directeur en het hele team vraagt het openheid, creativiteit, flexibiliteit, sensibiliteit en extra zorg. Het is spijtig dat de mogelijkheid om een werkervaringsplaats aan te bieden nog onvoldoende bekend is binnen schoolbesturen en schoolleiders. HR-afdelingen bijvoorbeeld zouden dit bij directeuren nadrukkelijk kunnen aankaarten.” 

#Ervaring op doen met hulp van een mentor

VfPf bemiddelt herstarters in uw regio die weer in het onderwijs aan de slag zouden willen en zet bovendien eigen mentoren in om het werkervaringstraject te begeleiden. 
Iets voor uw school? Neem contact op met uw regiocoördinator om de mogelijkheden te bespreken.  

#Het belang van werkervaringsplaatsen voor de regio

Sandra Tubbing van IPPON personeelsdiensten en Jeannette van Elteren, regiocoördinator Midden-Oost van VfPf, zien de meerwaarde van het aanbieden van werkervaringsplaatsen op scholen en werken samen om dit te stimuleren in hun regio. In dit artikel vertellen zij daar meer over.

#Wat is een werkervaringsplaats?

Voor wie een tijdje uit het arbeidsproces is, is het soms lastig om meteen in een betaalde baan aan de slag te gaan. Ondanks dat de motivatie groot is. Daarvoor biedt een werkervaringsplaats (stage) uitkomst. Al dan niet met extra begeleiding door een mentor vanuit VfPf kan iemand weer werkritme, kennis, ervaring en vertrouwen opbouwen. 

Voor een school die zo’n plaats aanbiedt betekent het direct extra handen beschikbaar. Voor enkele weken of maanden, dat is maatwerk. Dus zonder direct aan een contract vast te zitten elkaar leren kennen en de medewerker de kans geven zich te ontwikkelen. Die daarna een vervolgstap kan zetten naar werk; binnen de school die de plaats aanbood of op een andere plek in de regio.

Voor iedereen een win-win!