Terug naar Actueel

#Meer grip op je baan? Sleutel er jaarlijks aan!

Artikel

Wie lang met plezier wil blijven werken, neemt regelmatig zijn baan onder de loep. Met jobcrafting pak je dat gestructureerd aan. Dan ontdek je hoe je met soms kleine taakaanpassingen gemotiveerd aan het werk blijft. Baaningenieur Luc Dorenbosch en loopbaanontwikkelaar Ester Leibbrand vertellen hoe jobcrafting werkt.

Deel deze pagina:

Luc Dorenbosch en Esther Leibbrand, experts jobcrafting
Luc Dorenbosch en Esther Leibbrand, experts jobcrafting

#De digitale Mooi Werk-tool

In samenwerking met TNO ontwikkelde Luc Dorenbosch de gestructureerde jobcraftingmethode Mooi Werk. Hij leidt trainers op, waaronder Esther Leibbrand, die in opdracht van het Vervangingsfonds/Participatiefonds (VfPf) trainingen jobcrafting gaan geven in het primair onderwijs. Dorenbosch’ jobcrafting, oftewel ‘baanboetseren’, leidt medewerkers in acht stappen naar (vaak kleine, succesvolle) aanpassingen in hun baan zodat deze beter aansluit bij hun capaciteiten, interesses en drijfveren. Dat doen ze met de digitale Mooi Werk-tool op een iPad. Hiermee herstructureert de medewerker zelf zijn baan door zijn taken, samenwerking met collega’s en/of het beeld dat hij van zijn werk heeft aan te passen.

#Sleutelen aan werk

Dorenbosch spreekt liever over ‘sleutelen’ aan werk. “Actief regelmatig onderhoud plegen aan je werk zodat het gezond en betekenisvol voor je blijft en je een plezierige collega bent.” Dat ‘sleutelen’ aan werk is zeker in het onderwijs zinvol, stelt Dorenbosch. “Leerkrachten van tegenwoordig moeten veel en krijgen veel extra taken op hun bordje. De balans tussen wat moet en het werkplezier is vaak zoek. Dat is deels op te lossen met kleinere klassen en inzet van onderwijsassistenten. Daarnaast is het belangrijk dat leerkrachten weer grip krijgen op hun werk zodat ze het graag blijven doen. Kortom: naar een betere baan zonder weg te gaan.”

#Inzicht

“Met jobcrafting kun je je baan meer naar je persoonlijke voorkeur, talent, tijd, zin en ontwikkeling inrichten”, legt Leibbrand uit. “Jobcrafting geeft je gereedschap in handen om zelf meer regie over je werk te pakken zodat je je tevreden voelt te midden van alle ‘moetjes’ en veranderingen. Leerkrachten zijn bijna allemaal mensen met een roeping en een sterke drive. Door werkdruk als gevolg van externe factoren voelen ze zich vaak niet meer voldoende capabel of ontspannen om dit werk tot in lengte van dagen te doen. De training Jobcrafting biedt de leerkracht stap voor stap inzicht in zijn werkzaamheden. Misschien ontdekt hij dat hij taken wel wil ruilen, afstoten, anders inrichten, extra taken wil oppakken of meer wil samenwerken met collega’s.” Dorenbosch: “We hakken het baanprobleem in onderdelen die de medewerker stuk voor stuk concreet zou kunnen aanpakken. Bij deze zelfanalyse is van belang dat een leerkracht weet wat hij wil veranderen en waarom dit belangrijk voor hem is, wat het hem waard is. Anders is er geen aanleiding om iets te veranderen.”

#Concrete handvatten

“Stel een leerkracht is veel tijd kwijt aan administreren waarvoor hij geen talent heeft en minder gemotiveerd is”, geeft Leibbrand als voorbeeld. “Zij is juist de leerkracht die graag decors bouwt of met kinderen iets spontaans wil doen. Haar collega vindt al dat gesjouw verschrikkelijk en kiest graag rustmomenten om met plezier de administratie te doen. Beiden zijn op papier leerkracht van groep 4, hebben dezelfde functie en hetzelfde salaris. Op de werkvloer mogen ze verschillen en besluiten ze hun taken te ruilen waarvan ze allebei heel gelukkig worden.” Dorenbosch: “Bij een collectieve mismatch van taken kan een directeur ervoor kiezen taken op een andere manier in te richten. Overigens blijkt het niet altijd nodig om aan een taak of tijdbesteding iets te doen, maar verdwijnt het gevoel van verplichting of druk al door een bijstelling van verwachtingen.” Leibbrand: “Dorenbosch’ methodiek Mooi Werk is eenvoudig, efficiënt en effectief. Iedereen die de training doet, gaat met een goed gevoel en concrete handvatten de deur uit en pakt gericht iets aan. Veel dingen zijn vaak ter plekke al opgelost. Er is geen ‘one size fits all’. Iedereen heeft een andere uitkomst en ervaart na afloop meer grip op zijn werk.”

#Duurzame inzetbaarheid

Zonder twijfel draagt jobcrafting bij aan werkplezier en duurzame inzetbaarheid, weten Dorenbosch en Leibbrand. “Je hebt meer werkplezier als je optimaal gebruik maakt van je talenten, nieuwsgierigheid en ontwikkelpotentieel”, zegt Leibbrand. “Precies aan die drie elementen ga je actief sleutelen in de training Jobcrafting. Soms zijn de veranderingen relatief klein en maakt de beleving het grote verschil. Als leerkrachten optimaal gaan functioneren, dan draagt dat bij aan reductie van verzuim en opbranden, met verloop tot gevolg.” Na een training is een team zelf in staat om jobcrafting warm te houden. Dorenbosch: “Ik raad een jaarlijks onderhoud aan. Bijvoorbeeld door jobcrafting te koppelen aan functioneringsgespreken of een jaarplan.”

#Aan de slag met jobcraften?

VfPf organiseert trainingen Jobcrafting. Wilt u met uw team aan de slag met deze methode? Onze regiocoördinatoren staan voor u klaar. U vindt uw regioteam op vfpf.nl/regioteams

Print deze pagina