Terug naar de vraagstukken

#Hoe help ik mijn personeel verder te professionaliseren?

Het professionaliseren van medewerkers bespreek je gezamenlijk tijdens de individuele gesprekken. Professionaliseren kan op allerlei gebieden plaatsvinden; zoals bijvoorbeeld op competentieniveau of vakinhoudelijke kennis.

Leerkracht met kinderen achter beeldschermen

# Onderstaande tools kunnen daarbij helpen.

#Uit de praktijk: Subsidie Lerend Werken

Vijf schoolleiders van de Vereniging Vechtstreek en Venen kregen via de subsidie Lerend Werken van het Vervangingsfonds individuele coaching op de aanpak van ziekteverzuim.  Lees hier verder...

Tom Roovers, directeur van de Holtkampschool in Goes, kan het niet staven maar vermoedt sterk dat zijn coaching on the job er sterk toe heeft bijgedragen dat het medewerkersverzuim op zijn school de afgelopen jaar flink teruggelopen. In zijn coachingstraject leerde hij: “Terwijl ik dacht dat ik open was en iedereen goed informeerde, vonden de medewerkers dat niet. Bij kritiek was ik telkens bezig me te verdedigen. Ik dacht vaak ‘ik neem de medewerkers werk uit handen; ze hebben het al zo druk’. Ik dacht dat ik het goede deed, maar zij misten hierdoor de medezeggenschap.” Lees hier het hele artikel.

Anne Bruggeman, directeur van drie scholen binnen SaKS, heeft elk jaar wel een of twee leerkrachten met een burn-out."Ik sta erbij, kijk ernaar en vraag me af wat er aan de hand is. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik verzuim voor ben? Ben ik zelf oorzaak? Lopen mensen stuk op mijn voorbeeldgedrag? Willen mensen voldoen aan bepaalde verwachtingen die ik onbewust uitdraag?"  In het individuele coachingstraject dat ze via de Subsidie Werkend Leren in 2017 volgde, leerde zij te zoeken naar een antwoord op deze vragen. Lees hier het hele artikel.

#In het kort

Links