Terug naar Actueel

#Geen lerarentekort en werkdrukarm onderwijs: een schoolvoorbeeld

Artikel

Er is geen kant-en-klare, one size fits all oplossing voor het lerarentekort in Nederland. Wat een werkbare optie kan zijn: het beter en anders organiseren van het onderwijs, de mensen en de middelen! Dorpsschool Halle is hier letterlijk en figuurlijk een ‘schoolvoorbeeld’ van. Schooldirecteur Rick Wolsink vertelt waarom zijn school geen lerarentekort kent en werkdrukarm onderwijs ervaart.

Portretten van Boukje, Rick en Lise van de Dorpsschool Halle

#Dorpsschool Halle: een inspirerend verhaal over ondernemerschap, creativiteit en denken in mogelijkheden

Het verhaal van Rick’s school is zo inspirerend dat we hem hebben gevraagd of hij het wil delen. Dit heeft hij al een keer namens ons gedaan tijdens het AVS schoolleiderscongres van afgelopen 17 maart (2023), maar inmiddels hebben we het ook vastgelegd op beeld. In een inspirerende video vertellen directeur Rick, leerkracht Boukje Heusinkveld en vakdocent Lise Middelkoop, het ‘persoonlijke’ verhaal van Dorpsschool Halle.

Rick: “Ik ben er van overtuigd dat onderwijs flexibel kan zijn, we effectiever onze tijd kunnen inzetten en zorgvuldiger met onze leerkrachten en medewerkers om moeten gaan. Daarom dacht ik een aantal jaar geleden, dat kan anders!"

Graag gelijk de video kijken? Scroll dan even naar beneden. Komt u liever eerst nog iets meer te weten over Dorpsschool Halle en waar de video precies over gaat? Lees dan nog even verder.

#Rick, Boukje en Lise delen hun verhaal

In deze video vertelt Rick hoe Dorpsschool Halle onderwijs, mensen en middelen anders (en beter) organiseert en wat dit iedereen oplevert. Boukje en Lise delen hoe zij en andere collega’s dit in de praktijk ervaren en wat de voordelen voor alle betrokkenen zijn. Het is een inspirerende mini-masterclass van vijf minuten over onderwijs anders inrichten en de winst die hiermee te behalen valt.

#De video gaat langs 3 thema's

1. Integraal onderwijs (vanaf seconde 34)
Er wordt lesgegeven op basis van thema’s van vier weken. Alle vakken zijn in samenhang binnen het gekozen thema georganiseerd en op elkaar afgestemd. Leerkrachten hebben in hun roosters de tijd om deze thema’s goed voor te bereiden.

2. Flexibiliteit (vanaf minuut 1:27)
Medewerkers komen niet in een vaststaand systeem terecht. Er wordt om de leerkracht heen gebouwd. De juiste mensen, op het juiste moment op de juiste plekken inzetten, maakt een essentieel verschil. Denk aan leerkrachten, vakleerkrachten en onderwijsassistenten, maar ook ouders en vrijwilligers!

3. Ondernemerschap (vanaf minuut 3:14)
Iedereen werkt mee aan een stukje onderwijs met als doel: het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen. En dit alles past geheel binnen budget! Rick: “We staan zelf ook nog dagelijks te kijken van onszelf en dat geeft weer energie!”

#Net al wij geïnspireerd door de werkwijze van Rick en zijn collega’s?

Onze adviseurs denken graag met u mee. Ontdek wat werkt voor uw organisatie! Neem contact op met uw regioteam.

Kijktip: 
Wilt u meer weten over het verhaal achter het succes van Dorpsschool Halle? Kijk dan naar een presentatie van Rick die op video is vastgelegd.

 

Print deze pagina