Terug naar Actueel

#Management Drives-methode geeft inzicht in drijfveren

Artikel

“Ben je rood, groen of oranje?” De kleur bepaalt de communicatiestijl.

Deel deze pagina:

tekening van personen met kleurbollen boven hun hoofd

#Drijfveren inzichtelijk

Ieder mens heeft bepaalde talenten en vaardigheden. Maar waar de ene persoon gefocust is op resultaat of verandering, heeft de ander meer oog voor detail of de sfeer in de groep. Management Drives maakt de drijfveren van mensen inzichtelijk. Het helpt om beter te communiceren. En draagt bij aan het verbeteren van de samenwerking tussen leerkrachten op scholen. 

“Belangrijk, want goede communicatie is essentieel in het voorkomen van uitval”, zegt Jeroen Appel, directeur van basisschool Blijvliet in Rotterdam. “Op de vorige school waar ik directeur was, volgde ik het project ‘Gezonde Werkdruk?! Daar word je beter van’ via het Vervangingsfonds / Participatiefonds (VfPf). Management Drives maakt hier onderdeel van uit. Ik was enthousiast over de opzet en uitvoering omdat het op een laagdrempelige manier inzicht geeft in drijfveren en communicatiestijlen. Ook op mijn huidige school is de werkdruk hoog.”

#Kleurenleer

Management Drives begint met het invullen van een individuele vragenlijst, waar vervolgens een profiel uitkomt. Er zijn zes verschillende profielen, ieder met een eigen kleur. Mensen met een groen profiel zijn bijvoorbeeld sterk gericht op samenwerking, een rood profiel staat voor tempo, daadkracht en respect. Bijna iedereen heeft meerdere kleuren in zich, vaak is wel één kleur dominant.

#Presentatie en speeddates

Het onderwijsteam van Blijvliet gaat aan de slag met Management Drives en vult de vragenlijsten in. Jeroen: “In een presentatie in samenwerking met de adviseur van VfPf gaven we uitleg over de methode en bespraken we de verschillende profielen, zonder in te gaan op persoonlijke uitkomsten. Na de terugkoppeling op persoonlijk niveau, gingen collega’s tijdens speeddates met elkaar in gesprek over de uitkomsten. Wat betekent het dat jij zo resultaatgericht bent of dat je juist zoveel oog hebt voor de mensen om je heen? Door dat zo te bespreken, krijgen mensen meer begrip voor een ander.”

mobiel met schermafbeelding Management Drives scan

#Borgen is belangrijk

Jeroen is positief over deze methode. “Het is een heel bruikbaar middel voor andere scholen die de communicatie op teamniveau willen verbeteren. Wel is het belangrijk om het te borgen binnen de organisatie. Bij ons was het bijvoorbeeld onderdeel van onze studiedag. Hoe geef je bijvoorbeeld iemand met een rood profiel een compliment? En hoe doe je dat bij een oranje collega? Daarmee oefenen houdt het onderwerp levend en vergroot de kennis. We willen de resultaten ook een vast onderdeel maken van onze voortgangsgesprekken. Bij ons volgen de veranderingen elkaar in snel tempo op; als je een persoon bent die vooral behoefte heeft aan vastigheid, regels en duidelijkheid is de kans groot dat je je bij ons minder op je plek voelt en een hoge werkdruk ervaart. Ook willen we Management Drives nadrukkelijker inzetten bij bijvoorbeeld de formatie van een werkgroep. Want het is niet slim om een team samen te stellen met mensen die hetzelfde profiel hebben. Juist door te kijken naar de stijlen en voorkeuren, kom je tot een uitgekiende mix.”

#Inzicht en begrip

Met Management Drives zet je mensen in hun kracht, vindt Jeroen. “Het geeft ons team inzicht in eigen en elkaars kwaliteiten. We zijn allemaal anders gebakken. Als je weet wat iemands sterke punten zijn, wat energiegevers en energieslurpers zijn, verbetert de onderlinge communicatie en de samenwerking. En het vergroot uiteindelijk het werkplezier.”

 

#Aan de slag met Management Drives?

Lees dan hier  verder.