#Spreekuren duurzame inzetbaarheid

Online spreekuren waarin het thema uitgebreid met elkaar wordt besproken, kennis wordt gedeeld en vragen worden behandeld.

#Urgentie

In het onderwijs zijn er allerlei ontwikkelingen gaande die de duurzame inzetbaarheid van medewerkers onder druk zet en ons afleiden van wat er echt nodig is. Hoge werkdruk, lerarentekort, hoog ziekteverzuim, digitalisering, verandering van de inhoud van het vak en het geven van afstandsonderwijs als gevolg van de corona crisis. De hoogste tijd om focus te hebben op duurzame inzetbaarheid en werkplezier. 

#Maar HOE dan?

Veel (school)leiders en HR-adviseurs zijn op zoek naar een werkwijze om het thema gestructureerd op te pakken, zo werd duidelijk uit de spreekuren. Hoe zorg je voor alignment van duurzame inzetbaarheid op de schoolvisie, koers en/of jaarplan. En  hoe vertaal je dat vervolgens naar concrete stappen. En dan die DI-uren uit de cao Primair Onderwijs... hoe kunnen en mogen die uren worden ingezet? Wat doet dat met de werktijdfactor?

Deze twee zaken grijpen in onze ogen duidelijk in elkaar. Wanneer een school een duidelijke visie op duurzame inzetbaarheid en een geïmplementeerde aanpak heeft, wordt het beantwoorden van de vraag waar de uren aan besteedt moeten worden ook wat makkelijker. Ook al gaat het om uren van individuele medewerkers en dus om maatwerk. Je hebt  bruikbare kapstok nodig om het aan op te hangen.

Herkenbaar? Ook behoefte aan een gesprek hierover? Judy van den Berg en Marjolein Prins, gespecialiseerd adviseurs duurzame inzetbaarheid bij VfPf, helpen u daar graag bij en nodigen u van harte uit om vragen te stellen en ideeën en ervaringen te delen.

Naar het agendaoverzicht...