#Dankzij jouw suggesties verbeterd!
We vragen regelmatig wat je van onze producten en diensten vindt. Met de ideeën, wensen en opmerkingen die we van klanten ontvangen, gaan we actief aan de slag om onze dienstverlening te verbeteren. Op deze pagina laten we zien wat we met die waardevolle input doen.
Deel deze pagina:
Denk mee in ons klantpanel
We zijn regelmatig op zoek naar bestuurders, schoolleiders en HR-adviseurs uit het primair onderwijs die willen meedenken. Lijkt het je leuk om jouw ideeën te delen over onze producten, diensten of communicatie? Meld je dan hier aan en denk mee.
Dit hebben we dankzij jouw suggesties al verbeterd
Elk kwartaal bekijken we de resultaten van onze onderzoeken en metingen. Jouw input is daarbij ontzettend waardevol. Op basis van alle verzamelde feedback bepalen wij wat er beter kan in onze dienstverlening en producten. Dit hebben we de afgelopen tijd al aangepast:
Ontwikkelen Handboek Bouwen aan HR
Gemakkelijk jouw HR-beleid verder vormgeven met het praktische handboek: Bouwen aan HR.
#Wat hebben we gedaan
-
Samen met verschillende eenpitters en kleine schoolbesturen in het primair onderwijs hebben we een HR-handboek ontwikkeld. Daarin vind je een overzicht van diverse HR-instrumenten, inclusief duidelijke uitleg. Uit gesprekken met deze groep bleek behoefte aan structuur en inzicht: hoe gebruik je deze bouwstenen strategisch voor je HR-beleid, strategische personeelsplanning (SPP) en duurzaam inzetbaarheidsbeleid.
Het handboek is beschikbaar als hard copy. Wil je meer weten of zelf een exemplaar ontvangen? Op deze pagina lees je er alles over.
Update Arbomeester: steeds gebruiksvriendelijker
In 2024 hebben we een moderne update gedaan van Arbomeester, het branche erkende instrument voor het uitvoeren van een Risico Inventarisatie & Evaluatie. Sindsdien werken we continu aan kleine verbeterupdates, zodat het instrument steeds beter aansluit op jouw praktijk.
#Wat hebben we gedaan
- Dankzij waardevolle feedback van preventiemedewerkers, arbocoördinatoren en bestuurders uit het PO is Arbomeester nu gebruiksvriendelijker, intuïtiever én veiliger, met onder andere vooraf inzicht in gekozen RI&E-modules, een geïntegreerde handleiding, verbeterde toelichting bij knelpunten uit de Quickscan, veilig inloggen via eHerkenning of 2-stapsverificatie (geen werkgeverscode meer nodig), en betere periodieke e-mails.
-
Er is een nieuw veld toegevoegd. Gebruikers van Arbomeester gaven aan dat het veld ‘Grondoorzaak’ ontbrak bij het opstellen van een RI&E. En daar hebben we iets mee gedaan!
Vanaf 8 oktober 2025 verschijnt dit nieuwe, verplichte veld automatisch bij risico’s in het plan van aanpak van RI&E’s die je vanaf die datum aanmaakt. Ook bij ‘eigen knelpunten’ die je zelf toevoegt, is het veld nu standaard aanwezig.
Arbokerndeskundigen toetsen of de achterliggende oorzaken van risico’s goed zijn geïnventariseerd, en met dit veld voldoe je nog beter aan de richtlijnen.
Wil je direct aan de slag? Bekijk dan de handige instructiefilmpjes die we hebben gemaakt, van het inloggen tot het aanmaken van een RI&E.
Aanpassingen op onze website
We willen dat jij sneller vindt wat je zoekt. Daarom verbeteren we de structuur van onze website, zonder de vertrouwde look & feel en waardevolle content te verliezen.
#Wat hebben we gedaan?
We hebben uitgebreid klantonderzoek gedaan, waaronder card sorting, tree testing en live interviews met onze gebruikers uit het klantpanel. Deze input was leidend.
#Wat verandert er vanaf 2026?
- Content wordt logisch gegroepeerd in herkenbare thema’s
- Pagina’s krijgen een duidelijke plek
- Contact opnemen wordt makkelijker
- Zoeken en filteren gaat sneller
- Events komen op onze eigen site
- Portalen zijn directer bereikbaar
Het resultaat: een overzichtelijke website waar alles samenkomt, afgestemd op hoe jij navigeert en zoekt.
Wat vinden klanten van ons?
Onze klanten zijn vooral tevreden over de mentoren, zij krijgen een mooie 8,4. Ook de (online) bijeenkomsten (8,0) en de begeleiding bij re-integratie (7,4) worden goed gewaardeerd. Net als het gebruik van Arbomeester (7,4).
We zijn blij met deze cijfers, maar blijven verbeteren. Komend kwartaal werken we aan nieuwe features voor het portaal Mijn Vf en bouwen we verder aan een gebruiksvriendelijkere website.
Waar zijn we nu mee bezig?
We voeren op dit moment verschillende klantonderzoeken uit. Sommige lopen continu, andere binnen een vaste periode. Hieronder zie je per onderzoek wat we meten, welke resultaten er al zijn én waar we de komende tijd mee aan de slag gaan.
Relationele meting
Met de relationele meting krijgen we inzicht in de ervaringen en tevredenheid die schoolbesturen met ons hebben. Elk kwartaal ontvangen zo'n 250 besturen een vragenlijst waarmee ze hun feedback kunnen geven.
De laatste resultaten zijn als volgt
- 26 van de 189 besturen heeft gereageerd (14%).
- De gemiddelde waardering is een 7,8.
- De deskundigheid van VfPf (4,0/5) en de professionaliteit (3,8/5) worden het meest gewaardeerd
Enkele opmerkingen over het regioteam:
“Goed contact met vaste vertegenwoordiger vanuit regioteam. Zij neemt zelf geregeld het initiatief.”
“(tonen) betrokkenheid en inzet.”
Klik hier voor direct contact met onze adviseurs.
Arbomeester
We willen graag weten hoe tevreden je bent over het maken van een RI&E in Arbomeester. Daarom meten we deze klantreis continu. Binnen drie maanden nadat je een RI&E-traject bent gestart, ontvang je een korte vragenlijst.
De laatste resultaten zijn als volgt:
- In het eerste kwartaal van 2025 zijn er 63 vragenlijsten volledig ingevuld.
- Het traject krijgt een gemiddelde beoordeling van een 7,6.
- Het toegang krijgen tot Arbomeester (4,2/5) en de klantgerichtheid worden het meest gewaardeerd (4,0/5)
De komende periode richten we ons op het verbeteren van de beleving van de Quickscan. Denk bijvoorbeeld aan een verbeterde herinneringsmail over het sluiten van de Quickscan en het koppelen van onderwerpen uit de Arbocatalogus PO aan knelpunten in Arbomeester.
Enkele reacties op de vraag: Waarmee hebben we het vooral gemakkelijk gemaakt?
“Alles staat klaar, we hoeven alleen maar aan te vinken.”
“Alle stappen zijn duidelijk en kunnen stap voor stap genomen worden.”
Je kunt hier direct naar Arbomeester.
Terugkeer op de arbeidsmarkt
Om goed inzicht te krijgen in jouw ervaring met onze re-integratiedienstverlening, hebben we de meting Terugkeer op de arbeidsmarkt opgesplitst in twee aparte onderzoeken:
- Intaketraject
Na afronding van het intaketraject ontvang je een korte vragenlijst. Zo meten we hoe je deze eerste fase hebt ervaren.
- Begeleidingstraject
Ook na het begeleidingstraject sturen we een vragenlijst om jouw tevredenheid te meten over de ondersteuning die je hebt gekregen.
De laatste resultaten zijn als volgt:
- Het afgelopen kwartaal zijn er 36 vragenlijsten compleet ingevuld.
- De re-integratiebegeleiding krijgt een gemiddelde beoordeling van een 7,2.
Enkele reacties op de vraag: Heb je nog opmerkingen of verbetersuggesties?
"De persoonlijke en deskundige begeleiding. Het vertrouwen en de steun."
"Het traject is nuttig voor mensen zonder werk"
"Daar waar mogelijk is rekening houden met diverse achtergronden van de deelnemers en daarop het traject aanpassen."
Waar gaan we mee aan de slag de komende periode?
- Met deel 2 van de vragenlijst: de begeleidingsfase.
Je kunt hier meer lezen over onze re-integratiebegeleiding.
Evaluatie bijeenkomsten
Met de meting Evaluatie bijeenkomsten willen we graag weten hoe jij onze (online en fysieke) bijeenkomsten ervaart. Daarom meten we na elke sessie de klanttevredenheid. Direct na afloop van een bijeenkomst kun je via een QR-code een korte vragenlijst invullen. Zo krijgen we inzicht in jouw ervaring en kunnen we onze bijeenkomsten blijven verbeteren.
De laatste resultaten zijn als volgt:
- Het afgelopen kwartaal zijn er 169 vragenlijsten ingevuld.
- De bijeenkomsten worden beoordeeld met een gemiddelde van een 7,9.
- De nieuwsbrief blijft de bekendste manier waarop deelnemers van een sessie afweten (41%). Nog steeds gevolgd door via LinkedIn en via een collega. .
Waar gaan we mee aan de slag de komende periode?
Komende periode gaan we kijken of we de vragen in het evaluatieformulier wat kunnen aanpassen. Door deze wat actiever te stellen en hier en daar wat aan te passen, hopen we het aantal deels ingevulde formulieren te verminderen.
Ook een keer een online sessie bijwonen? Bekijk dan onze agenda voor alle bijeenkomsten, data en tijden. Wist je dat onze adviseurs ook sessies bij jou op school kunnen verzorgen? Neem contact op om te zien wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.
Onze website vfpf.nl
We meten continu hoe tevreden bezoekers zijn over onze website vfpf.nl. Via de rode knop ‘Geef jouw mening’, rechts op het scherm, kun je eenvoudig feedback geven. Deze knop verschijnt ook als pop-up na een paar minuten.
De resultaten van deze meting vind je hieronder en vormen de basis voor verdere verbeteringen.
De laatste resultaten zijn als volgt:
- Het eerste kwartaal van 2025 is deze vragenlijst door 11 mensen volledig ingevuld.
- 85% vindt de inhoud op de site relevant tot zeer relevant.
- De site krijgt een gemiddelde beoordeling van een 7,2.
Waar gaan we mee aan de slag de komende periode?
We hebben de vragenlijst voor de meting over vfpf.nl vernieuwd. Omdat het aantal reacties eerder wat laag was, hebben we het aantal vragen teruggebracht van zes naar twee. Ook het ontwerp is opgefrist, met duidelijke smileys, zodat het invullen sneller en aantrekkelijker is. Zo hopen we meer feedback te verzamelen en onze website steeds verder te verbeteren.
Mijn Vf
Met de meting Mijn Vf willen we graag inzicht krijgen in de tevredenheid van het Mijn Vf portaal.
De laatste resultaten zijn als volgt:
- Het portaal wordt beoordeeld met een 6,7.
Een reactie op de vraag: Heb je nog opmerkingen of verbetersuggesties?
“Het draaien van de poolinzetverantwoording duurt steeds veel te lang. Hiermee maak je doorklikken en eventueel iets checken niet echt handig.”
Waar gaan we mee aan de slag de komende periode?
- Met de performance van de pooldeclaratie, zodat het sneller gaat.
- Het geven van notificaties zodat gebruikers weten dat er wat voor ze klaarstaat.
- Het inbouwen van een actuele bonus/malus-overzicht.
Mijn Pf
Met de meting Mijn Pf willen we graag inzicht krijgen in de tevredenheid van het Mijn Pf portaal.
De laatste resultaten zijn als volgt:
- Het portaal wordt beoordeeld met een 7,4 (groei ten opzichte van 2024, 7).
- De vragenlijst is door 32 respondenten ingevuld.
Waar gaan we mee aan de slag de komende periode?
Meer instructies geven bij het gebruik van het portaal. Dit doen we door het aanbieden van gratis online informatiesessies. Kijk in onze agenda voor alle data en tijden.
Mentor on the job
Met de meting mentor on the job willen we graag inzicht krijgen in de tevredenheid over de dienst mentor on the job.
De laatste resultaten zijn als volgt:
- De vragenlijst is in het eerste kwartaal van 2025 door slechts 8 respondenten ingevuld.
- De mentoren worden beoordeeld met een 8,3.
Reactie waarom de mentor zo wordt gewaardeerd:
"De begeleiders zijn deskundig, (hebben) korte lijnen en zijn heel betrokken."
"Ik ben erg blij dat …. mijn collega zo goed heeft kunnen helpen. Door haar onafhankelijke rol heeft zij kunnen doen wat ik niet kon doen."
"Ik ben niet structureel op de hoogte gehouden van het traject. Dat zou voor mij als leidinggevende nog wel een stukje meerwaarde hebben om het begeleidingstraject te versterken en in te schatten of begeleiding nog wat meer geïntensiveerd in te zetten."
Waar gaan we mee aan de slag de komende periode?
Monitoren of de respons in lijn is met het aantal uitgezette vragenlijsten.
Benieuwd of een mentor on the job iets voor jouw organisatie kan betekenen? Klik dan hier.
De startende leerkracht
Met de meting startende leerkracht willen we graag inzicht krijgen in de tevredenheid van de begeleiding van onze mentoren.
De laatste resultaten zijn als volgt:
- Deze nieuwe meting is door 10 respondenten ingevuld.
- De mentoren worden beoordeeld met een 8,4.
- Het evaluatiegesprek en het aantal contactmomenten tussen mentor en leerkracht scoren hoog.
Waar gaan we mee aan de slag de komende periode?
Monitoren of de respons in lijn is met het aantal uitgezette vragenlijsten.
Strategische personeelsplanning
Met de meting Strategische personeelsplanning willen we graag inzicht krijgen in de tevredenheid over ons strategische personeelsplanning-traject.
Nog geen resultaten.
Verzuimreductie
Met de meting Verzuimreductie willen we graag inzicht krijgen in de tevredenheid over ons verzuimreductie-traject.
Nog geen resultaten.