Terug naar Actueel

Deel deze pagina:

#Meer meesters voor de klas

Artikel

Het is al jarenlang een vraagstuk in het basisonderwijs: hoe trek je meer mannen aan? Robert-Jan Kooiman, oprichter van Stichting Meestert!, en de Rotterdamse meester Mark van Zoest hebben daar zo hun ideeën over. Hun doel: ieder kind moet net zoveel les krijgen van een man als van een vrouw.

Portret Robert-Jan Kooiman en Mark van Zoest
Robert-Jan Kooiman en Mark van Zoest

#Geef ze de ruimte om het randje op te zoeken

Stichting Meestert! werkt met communities. Dat zijn groepen meesters die samenkomen en ideeën bedenken om hun vak te promoten bij andere mannen. Rotterdam Meestert was de eerste, met meester Mark van basisschool De Schalm als een van de drijvende krachten. “Kinderen hebben vrouwelijke én mannelijke rolmodellen nodig”, zo schetst hij. “Er zijn echt wel mannen die het onderwijs in willen. Mijn school is daar een voorbeeld van: in de afgelopen vijf jaar is een goede balans ontstaan in ons team. Je moet het vak aantrekkelijk maken als werkgever.”

De hamvraag is: hoe dan? “Door in ieder geval ruimte te geven om het randje op te zoeken.’’ Zo kreeg Mark de vrijheid om het initiatief ‘Anderhalve Meester’ op te starten. “Ik werk één dag in de week op andere scholen, waar ik collega’s ondersteun. Dan staan we samen voor de klas. Ik doe nieuwe ervaringen op en de kinderen krijgen de extra aandacht die ze verdienen. Dat kan niet zonder een werkgever die mij deze ruimte gunt.”

#Samenwerken om te winnen

Meestert! heeft inmiddels negen communities door heel Nederland. Robert-Jan is ervan overtuigd dat meesters zélf het beste instaat zijn meesters te werven en behouden. “Zij kunnen als geen ander vertellen wat het vak zo mooi maakt. En zij zijn een rolmodel voor pabo-studenten.” Op ludieke wijze geven de communities aandacht aan het meesterschap. Bijvoorbeeld door een school te ‘overmeesteren’ en alle kinderen daar één dag lang alleen maar les van meesters te geven. De stichting heeft daarnaast een plek aan tafel bij overleggen tussen basisscholen, pabo’s en de overheid, zoals bij de alliantie ‘Divers voor de klas’. Robert-Jan: “Daardoor kunnen we zaken ook via officiële kanalen verbeteren.”

Portret meester Mark van Zoest voor de klas

#Pabo

Het imago is van groot belang, legt Mark uit. “Het vak van leraar is uitdagend, maar dat verhaal moet je wel goed vertellen.” Daar ligt ook een rol voor de opleidingen, zoals de pabo. “Laat in je campagne eens een stoere kerel zien, in plaats van alleen maar blonde juffen”, zegt de Rotterdamse meester. “En maak voor iedereen een onderwijsprogramma op maat.” Meestert! geeft zelf ook graag voorlichtingen en colleges op middelbare scholen en pabo’s.

Robert-Jan krijgt regelmatig belletjes van schoolbesturen, die met een tekort aan meesters kampen. “Zet al je meesters bij elkaar en vraag hoe het is om voor jouw schoolorganisatie te werken, adviseer ik dan. Zo krijg je veel ideeën over hoe je het werk van een meester nog leuker kunt maken.” Ook vindt hij dat iedere leraar de kans moet krijgen om zich te ontwikkelen. “Of dat nu is door met een mentor te sparren, een cursus te volgen of in een netwerk actief te zijn zoals Meestert! Gun ze die tijd.’’

Meestert! doet alles met het doel om meer mannen voor de klas te krijgen. Ze willen iedereen die een leuk initiatief heeft graag helpen. Kijk op meestert.nl voor meer informatie.

#Mentoren on the job

Ook zij-instromers kunnen een waardevolle bron van meesters zijn. Heb je als school ondersteuning nodig voor een zij-instromer? Koppel deze dan aan de mentoren on the job van het Vervangingsfonds/Participatiefonds. Neem contact op met uw regiocoördinator voor de mogelijkheden. Kijk voor contactgegevens op vfpf.nl/regioteams.

Print deze pagina