#De vrijstellingsregeling na de Modernisering PfDeel deze pagina:
Deel deze pagina:
Nu de Modernisering Pf is doorgevoerd, verandert de manier waarop we de kosten van werkloosheidsuitkeringen in het PO vergoeden. Daarmee is er dus een nieuw Reglement Pf, waar de voorwaarden in beschreven staan om als werkgever voor vergoeding in aanmerking te komen. Ook de vrijstellingsregeling, die geldt bij het aannemen van iemand uit een uitkering, verandert. Hier vindt u antwoord op de belangrijkste vragen over de nieuwe vrijstellingsregeling.
#Wanneer gaat de nieuwe vrijstellingsregeling in?
De nieuwe vrijstellingsregeling is ingegaan met de Modernisering Pf, waarmee het nieuwe Reglement Pf van kracht is: per 1 augustus 2022.
Meer informatie over de oude regeling vindt u hier.
#Regelingen en voorwaarden
In de wet bestaat nu nog een plicht voor een werkgever om zijn eigen wachtgelders opnieuw aan te nemen. Hoe werkt dat straks?
Het klopt dat de wettelijke plicht komt te vervallen. Deze zorgde namelijk voor een hoop uitvoeringsproblemen. Het Participatiefonds (Pf) gaat het opnieuw aannemen van de eigen uitkeringsgerechtigden wel extra stimuleren door de vrijstellingsregeling uit te breiden naar de groep eigen uitkeringsgerechtigden onder voorwaarden.
Wat is de vrijstellingsregeling en waarom bestaan daar wel voorwaarden voor?
Met de vrijstellingsregeling is een werkgever vrijgesteld van de reguliere toetsing waarbij o.a. gekeken wordt naar de reden van beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Er gelden wel voorwaarden, maar deze heeft de werkgever nog meer in eigen hand.
Welke vrijstellingsregelingen bestaan er vanaf de modernisering?
Voor arbeidsovereenkomsten die beginnen op of na 1-8-2022, de invoerdatum van de Modernisering, bestaan twee vrijstellingsregelingen. Eén voor eigen uitkeringsgerechtigden (uitkeringsgerechtigden waarvan UWV heeft aangegeven dat u de verantwoordelijk werkgever bent in het kader van het eigenrisicodragerschap) en één voor niet eigen uitkeringsgerechtigden. De voorwaarden van beide regelingen zijn verder hetzelfde, maar de resultaten zijn anders.
Hoe werkt de vrijstellingsregeling voor eigen uitkeringsgerechtigden?
Wanneer UWV de uitkering van een uitkeringsgerechtigde aan uw organisatie koppelt, dan spreken we van een ‘eigen uitkeringsgerechtigde’. Als het gaat om uitkeringen als gevolg van het nieuwe reglement dan blijkt dat ook uit het feit dat u een eigen bijdrage voor deze uitkeringskosten betaalt.
Wanneer u een ‘eigen uitkeringsgerechtigde’ die minstens 3 maanden recht op een uitkering heeft gehad, opnieuw aanneemt, kunt u in aanmerking komen voor een vrijstelling van de reguliere voorwaarden voor een verlagingsverzoek. (Let op: bij de oude vrijstellingsregeling gold hier een andere termijn).
Daarvoor moet u vooraf aan het Pf melden wie u i.v.m. artikel 22 heeft aangenomen. Dat doet u uiterlijk tien werkdagen nadat de arbeidsovereenkomst is gestart, door contact op te nemen met onze helpdesk. Ook kunt u daar laten controleren of aan de drie maanden eis is voldaan, mocht u daarover twijfelen. Door de aanmelding kan het Pf ook hulp aan u bieden in de begeleiding van de werknemer, als dat nodig blijkt. Deze verplichte aanmelding bestond onder de oude vrijstellingsregeling nog niet (bij de vrijstellingsregeling voor niet-eigen uitkeringsgerechtigden).
Voor de vrijstelling is het verder noodzakelijk dat u de werknemer minstens 6 maanden in dienst houdt. Daarmee krijgt de werknemer een eerlijke kans om zich te bewijzen. Wanneer de werknemer langer dan 12 maanden in dienst is geweest, vervalt de vrijstellingsregeling. Op dat moment beschouwt het Pf de werknemer weer als een reguliere werknemer. Dit is niet anders dan bij de huidige vrijstellingsregeling.
Als u de werknemer toch moet ontslaan (ná 6 maanden, vóór 12 maanden) en UWV kent een nieuw uitkeringsrecht toe, dan kunt u dat melden in het portaal Mijn Pf op artikel 22 in reactie op ons bericht over het ontstaan van de uitkering. Het Pf geeft dan een beschikking met percentage aan eigen bijdrage dat gelijk is aan het percentage eigen bijdrage dat u eerder betaalde, maar nooit meer dan 50%. Op deze manier kunt u nooit geconfronteerd worden met een hogere eigen bijdrage dan u eerder betaalde. Het levert dus vooral voordelen op als u een uitkeringsgerechtigde opnieuw een kans geeft.
Welke voorwaarden gelden er voor de vrijstellingsregeling voor niet-eigen uitkeringsgerechtigden?
Als u een uitkeringsgerechtigde aanneemt die minstens 3 maanden recht op een uitkering heeft gehad, maar die door UWV aan een andere werkgever was gekoppeld, kunt u in geval van een nieuw ontslag in aanmerking komen voor een vrijstelling van de werkloosheidskosten zoals in artikel 23a omschreven staat.
Daarvoor moet u vooraf aan het Pf melden wie u i.v.m. artikel 23a heeft aangenomen. Dat doet u uiterlijk tien werkdagen nadat de arbeidsovereenkomst is gestart door contact op te nemen met onze helpdesk. Ook kunt u daar nog een keer laten controleren of aan de 3 maanden eis is voldaan, mocht u daarover twijfelen. Door de aanmelding kan het Pf hulp bieden, als dat nodig blijkt.
Voor deze vrijstelling is het ook noodzakelijk dat u de werknemer minstens 6 maanden in dienst houdt. Daarmee krijgt de werknemer een eerlijke kans om zich te bewijzen. Wanneer de werknemer langer dan 12 maanden in dienst is geweest, vervalt de vrijstellingsregeling. Op dat moment beschouwt het Pf de werknemer weer als een reguliere werknemer.
Als u de werknemer toch moet ontslaan (ná 6 maanden, vóór 12 maanden) en UWV kent een nieuw uitkeringsrecht toe dat aan u gekoppeld wordt, dan kunt u dat melden op artikel 23a in reactie op ons bericht over het ontstaan van de uitkering. Het Pf geeft dan een beschikking met een eigen bijdrage van 0%.
Door het voor een werkgever aantrekkelijk te maken om een uitkeringsgerechtigde aan te nemen, en de financiële drempels daarvoor weg te nemen, wil het Pf de uitkeringskosten voor de sector beperken.
Ik heb iemand al aangenomen op basis van de oude vrijstellingsregeling, hoe werkt dat dan als ik de arbeidsovereenkomst na de Modernisering moet beëindigen?
Bij de start van de arbeidsovereenkomst kon u zich nog niet aanmelden voor de vrijstellingsregeling. Voor arbeidsovereenkomsten die gestart zijn voor 1 augustus 2022, de ingangsdatum van de Modernisering, gelden de voorwaarden van de oude vrijstellingsregeling, ook als die op of na 1 augustus 2022 beëindigd worden.
Meer informatie over de huidige regeling vindt u hier.
Deze voorwaarden zijn als overgangsbepaling overgenomen in het nieuwe reglement in artikel 23b.
Wanneer moet ik iets indienen voor de vrijstellingsregeling?
Het is van belang dat u op tijd aan ons meldt dat u iemand heeft aangenomen i.v.m. een toekomstig beroep op de vrijstellingsregeling. U kunt daarvoor contact opnemen met onze helpdesk. We raden u aan om dat al voor de start van de overeenkomst te doen, maar het mag tot 10 werkdagen na de start van de overeenkomst.
Wanneer u onverhoopt toch afscheid moet nemen van de werknemer en UWV kent een nieuw uitkeringsrecht toe aan deze werknemer waaruit kosten ontstaan, informeren wij u hierover. In reactie op ons bericht kunt u dan in het nieuwe portaal Mijn Pf aangeven dat u gebruik wilt maken van de vrijstellingsregeling. U moet dan aantonen dat u aan de voorwaarden heeft voldaan. Dit werkt op een vergelijkbare manier als het indienen van een verlagingsverzoek.
Neemt u afscheid en kent UWV geen nieuw uitkeringsrecht toe maar herleeft het oude uitkeringsrecht? Dan herleeft ook de oude beschikking (en de daarvoor verantwoordelijke werkgever).
#"Blij met een nieuwe kans"
Lees hier een artikel over twee werkzoekenden die weer aan de slag zijn in het onderwijs en hoe het Participatiefonds ondersteunt.
#Ondersteuning door een mentor on the job
Herstarters kunnen begeleiding krijgen door mentoren on the job. Deze gekwalificeerde en gemotiveerde ervaringsdeskundigen zijn bij VfPf in dienst. Interesse? Hier vindt u meer informatie over onze mentoren.