#Werkgeluk en positieve energie
Scholen in Nederland werken keihard aan het oplossen van het lerarentekort. Tegelijkertijd kent het primair onderwijs een hoge uitstroom en hapert de instroom. Er doen veel negatieve berichten de ronde, over werkdruk en lage beloning. Daarom is het tijd om meer aandacht te geven aan positief werkgeverschap in het primair onderwijs.
Deel deze pagina:
#Een echte win-win situatie
Scholen waar leerkrachten plezier hebben en werkgeluk ervaren hebben een aanzienlijk lager verloop van personeel. Ook is het verzuim lager. En leerkrachten die lekker in hun vel zitten en plezier in hun werk hebben, geven beter onderwijs. Als scholen werk maken van werkgeluk en als goede werkgever te boek staan, hebben ze veel minder moeite om nieuwe leerkrachten te vinden. Leerkrachten werken er graag.
#Werkgeluk is een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Werkgeluk beschermt medewerkers tegen stress en draagt bij aan wendbaarheid, focus en innovatiekracht. Volgens Onno Hamburger, de grondlegger van werkgeluk in Nederland, is werkgeluk ‘een positieve eindevaluatie van de werkbeleving, na weging van voldoening, tegenslagen, vreugde, weerstand en andere positieve en negatieve gevoelens.’ Belangrijk hierbij is dat iedere medewerker zelf aan het stuur van haar/zijn werkgeluk zit. Onno schrijft: ‘Ik zie werkgeluk als een positieve werkbeleving die ontstaat door jezelf te sturen naar een werksituatie waarin je plezier (doen wat je leuk vindt), voldoening (doen waar je goed in bent en energie van krijgt) en zingeving (doen wat bijdraagt) ervaart.’
Werkgeluk gaat dus over zingeving en plezier in het werk, maar ook over de balans tussen bestaanszekerheid en jezelf kunnen ontplooien. Het is belangrijk dat werkgevers en leidinggevenden het thema oppakken en hun medewerkers faciliteren om hun werkgeluk vorm te geven. In die zin is sturen op werkgeluk ook een onmisbaar onderdeel van elke aanpak op duurzame inzetbaarheid.
#Begin met een inspiratiesessie
Om een start te maken met het thema werkgeluk bieden we een inspiratiesessie ‘Werkgeluk’ (zonder extra kosten) aan. Deze sessie is een eerste stap om het onderwerp op de agenda te zetten en samen te verkennen. Tijdens de sessie bespreken we wat werkgeluk is, hoe u werkgeluk kunt beïnvloeden en welke interventies u kunt toepassen. We geven onder andere een introductie in het begrip ‘amplitie’, een kernbegrip uit de positieve organisatiepsychologie, waarbij alles draait om het bevorderen van welbevinden.
#Meer weten?
Wilt u op uw school met werkgeluk aan de slag? Neem dan contact op met uw regioteam en bespreek de mogelijkheden!
Lees alvast de whitepaper ‘Sturen op Werkgeluk’ van Onno Hamburger, speciaal geschreven voor bestuurders, schoolleiders en HR-adviseurs in het PO.